pilates rehab matwork

Varighed: 55 minutter
Instruktør: Peter
Tidspunkt: Torsdage 10:00-10:55

Pilates Rehab Matwork er et funktionelt træningskoncept udviklet af Joseph Pilates for genoprettelse og bedring af din normale bevægelses funktion.

Formålet med holdet:
At skabe rum for at træne kroppen så skånsom og effektiv uanset dit funktionsniveau, ved korrekt opstramning af muskler lindres smerter, holdningen korrigeres, åndedrættet bedres og bliver dybere, derved ses afstresning af nervesystemet. Muskulære spændinger reduceres, bækkenets funktionen øges og kan derved reducere følgegener ved fødsel, inkontinens og sågar øge mænds libido.

Du vil lære din krop bedre at kende og bliver bedre til at klare dagens fysiske påvirkninger med en stærk holdning både fysisk og mentalt.

Inden opstart vil du blive funktionstestet for vurdering af fysisk niveau, så Pilates kan tilpasses den enkelte i sværhedsgrad.

Målgruppe:
Alle kan have gavn af Pilates Rehab, eftersom hverdagen byder på stress, belastende arbejdsstillinger uhensigtsmæssigt slid på kroppen og psyken.

Hvis du føler at dit morgen-stræk gør dig godt eller hvis du føler, at dagen har for få timer til at trække vejret ordentlig, så kunne Pilates Rehab være noget for dig.

Gruppen, der primært kommer på holdet, er folk med rygsmerter og skulder/nakke gener. Kronikere som f.eks. folk med gigt, der ønsker at reducere smerter eller kunne forebygge forværring i den fysisk funktion.

Kvinder med før og efterfødselsproblematik, inkontinens efter slap bækkenbund og alders ændringer af fysikken.

Behandlingsplan:
Pilates Rehab 1 x ugentligt á 55 min varighed. Vi tilpasser 8 personer på et hold.

Indhold:
Pilates Rehab vil starte med 15min som kan kaldes opvarmning, hvor der arbejdes med vejrtrækning, nervesystemet og aktivering af kernemuskulaturen. Der findes en grundspænding af bækkenbundsmuskulaturen, der igennem træning aktiveres mellem 20-40%

De efterfølgende 35 min. vil bestå af stabiliserende styrke øvelser i bevægelse for funktionel kontrol. Øvelserne vil primært være liggende, mave/ryg/knæ 4/siddende eller på siden. Der benyttes forskellige redskaber for at øge eller aflaste modstand i de forskellige funktionelle bevægelser

Afsluttes med 5-7 min. afspænding

Træningsprincip:
Der trænes ud fra devisen kvalitet frem for kvantitet, målet er altid at sigte på bedst mulig udførelse og gentages primært med 8 gentagelser, hvilket kan omskrives til 70% af maks. fysisk og 90% mentalt.

Holdning/stabilitet og funktion kræver mental tilstedeværelse i øvelserne.

Vejledningen under træningen vil være at holde samme fokus gennem hele træning, guide deltagerne igennem øvelserne og ikke overbelaste områder, der ikke er tilsigtet.

Vigtigt er det, at hver enkel deltager selv mærker efter.

Holdet kører over sygesikringen og er tilskudsberettiget af Sygeforsikringen Danmark.

Du kan også deltage holdet som egen betaling udenfor Sygesikringen.