Min sunde ryg

Varighed: 55 minutter
Instruktør: Stine, Niels
Tidspunkt: Mandag – afventer nyt hold

Formål:
”Min Sunde Ryg” er holdet for dig, der kan ”mærke” ryggen brokke sig, eller ønsker at forebygge skader omkring /eller i rygsøjlen. Der vil blive sat fokus på læring omkring ryggens mekanik under træningen, så hver deltager forstår ryggens funktion bedre. Målet med dette er forebyggelse.

Med træningen arbejdes der med funktionel stabilitet og bevægelse, hvor der lægges fokus på at tilbagevinde normal bevægelighed eller en bedre funktion end udgangspunktet

Målgruppe:
Henvender sig til risikogruppen med dårlig ryg eller personer, der allerede har haft en rygskade.

Stillesiddende eller ensformigt arbejde er kendt faktor for ryggener, derfor vil dette hold også egne sig som forebyggende.

Behandlingsplan:
Min Nye Ryg 1 x ugentligt á 55 min. varighed. Vi tilpasser 8 personer på et hold.

Indhold og træningsprincip
15 min. opvarmning med funktionelle bevægelser, for aktivering af det neuro-muskulære samspil, øge kropstemperaturen og smøre leddene

40 min. er hovedserien hvor der benyttes redskaber, alt fra Pilatesbolde, elastikker, slynger, træningsudstyr, vægte mm. Træningen vil foregå i et jævn flow i området 60-80% af maks. Der kan være korte udfordringer hvor man tager 1-2 rep for at teste styrke af, ligeledes vil mange gentagelser nå op på 20 gentagelser.

Målet vil være at man får aktiveret langsomme og eksplosive muskelfibre af. Så kroppen kan klare alle dagens udfordringer, som arbejde og alm. aktivitet.

Der vil blive arbejdet med dynamisk stabilitet og bevægelighed igennem hele programmet.

Kan smerter forekomme?

Det er tilladt at opleve smerter under træningen (maks. NRS 3-4). Smerterne skal dog aftage, eller vende tilbage til samme smerteniveau, kort efter træning (maks. 30 min). Hvis andet er gældende, skal dette være noteret i den enkeltes behandlingsplan.

Fokusområder:
At kunne stabilisere i alle ryggens bevægelses retninger og kunne bevæge sig frit i ryggen.

Introduktion:
Inden opstart bør man gennemgå undersøgelse hos fysioterapeuten, så man kan optimere træningen og kende fokusområderne

Er man smerte plaget vil det være acceptabelt at ramme NRS 3-4 under træningen, men bør aftage inden for 30 min. tid efter afsluttet træning, ellers skal deltageren reducere antal/vægt/modstand eller tid med øvelsen, dette aftales.

Holdet køres under Sygesikringen og der kan ydes tilskud fra Sygeforsikringen Danmark.

Mulighed for egenbetaling.